Ihana kesäsää ja uusi pyörä alla – miksi ihmeessä hyvä pyörä pitäisi viedä huoltoon?

Kaupallinen yhteistyö: BAIKS

 
Onpa ollut mielettömän kaunis ja lämmin viikonloppu! Tuntuu ihan kesältä, vaikka elokuuta on eletty jo yli puolivälin. Kävimme eilen järvessä uimassa pitkästä aikaa. Vesi oli viilentynyt noin 18-asteiseksi, mutta eipä se haitannut. Minulle on ratkaisevampaa se, mikä on ilman lämpötila. Lämpimällä säällä voin pulahtaa vaikka kuinka viileässä vedessä.
 
Myös pyöräilysäät ovat olleet mahtavia. Olen polkenut uudella Helkama T7 -pyörälläni lähes päivittäin läpi kesän. Tämä seiskavaihteinen saapui meille toukokuussa, ja kerroinkin siitä aiemmin täällä blogissani. Olin pyörään tyytyväinen jo silloin ja nyt olen vielä tyytyväisempi. Pyörä on toiminut moitteettomasti – varsinkin sen jälkeen, kun käytin sen ensihuollossa.
 
 
Oletko muuten miettinyt koskaan, miksi uusi pyörä pitäisi viedä huoltoon? Minä olen. Joskus aikaisemmin ajattelin, että onko järkeä viedä pyörä ensihuoltoon heti muutaman sadan ajokilometrin jälkeen, kun pyörä on uusi ja osatkaan tuskin ovat vielä kuluneet.
 
Ensihuoltohan on vähän sellaista näkymätöntä työtä, jonka merkityksen huomaa ehkä parhaiten silloin, jos huollon jättää tekemättä ja pyörä alkaa ronklata. Mutta jos pyörä toimii hyvin, eipä huollon vaikutusta hirveästi huomaa.
 
 
Tänä kesänä koin kuitenkin konkreettisesti, miten huolto vaikuttaa. Uuden pyörän kolmosvaihde alkoi napsahdella oudosti parinsadan ajokilometrin jälkeen, mutta huollon jälkeen vaihteissa ei ole ollut mitään häikkää. Käytin pyöräni Baiksin huollossa, jossa ensihuolto maksoi 60 euroa.
 
Uuden pyörän huolto on tarpeen siksi, että ensimmäisten satojen kilometrien aikana pinnat asettuvat vanteelle, vaijerit saattavat venyä ja asetukset löystyä. Pyörä ikään kuin hakee omaa muotoaan tehdasasetusten jälkeen.
Jos ensihuoltoa ei tee ajoissa, pyörän osat alkavat kulua. Olen kuullut pyöränhuoltajilta, että esimerkiksi vanteet voivat vääntyä, jos pinnat ovat löysällä, ja huonosti säädetyt vaihteet kuluttavat enemmän ketjuja ja rattaita. Keskiön löysä kampi ja polkimet saattavat vahingoittaa keskiötä niin, että se on vaihdettava kokonaan. Ja se on kallis remontti.
 
 
Tavallinen pyöränkäyttäjä osaa usein kiristää mutterit ja säätää renkaisiin sopivan ilmanpaineen, mutta esimerkiksi pinnoja kiristäessä pitää tietää, mitä tekee. Itse annan varsinaisen huollon suosiolla ammattilaisen tehtäväksi, vaikka mies hoitaakin kaikenlaiset pikkusäädöt.
 
Toivottavasti hyvät pyöräilysäät jatkuvat pitkälle syksyyn ja alkutalveen. Laitan pyörän talviteloille vasta, kun tienpinnat jäätyvät ja tulee liukasta, tai sataa lunta. Mutta sitä en halua edes ajatella vielä, nyt nautitaan loppukesästä. Ja tänä iltana menemme taas uimaan, tällä kerralla mereen.

Pyörä on saatu Baiksilta blogin kautta.
 
 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *