Treenikaverina Polar Ignite 2 – kokemuksia elämäni ensimmäisestä urheilukellosta

Kaupallinen yhteistyö: Polar

Mitä iloa ja hyötyä urheilukellosta on tavalliselle liikkujalle? Vaikka mitä! Olen oppinut ymmärtämään kehoani huikean paljon paremmin Polar Ignite 2 -fitnesskellon ansiosta. Lue tästä kokemuksistani.

Vuosien jahkailun jälkeen minulla on vihdoin urheilukello. Olen käyttänyt Polar Ignite 2 -fitnesskelloa nyt kolme kuukautta ja voin rehellisesti sanoa, että kello on yllättänyt minut monin tavoin positiivisesti.

Olen saanut kellosta irti huikeasti hyödyllistä tietoa, joka auttaa minua ymmärtämään omaa kehoani paremmin. Kerron tässä postauksessa, mitä kellon mittaamia tietoja seuraan eniten ja mitkä ominaisuudet olen kokenut tavallisena tossuntallaajana hyödyllisimmiksi.

Eikö mutu muka riitä? Oma taustani liikkujana

Olen harrastanut liikuntaa aktiivisesti koko ikäni, mutten ole koskaan aiemmin mitannut suorituksiani tai kehittymistäni millään laitteella – en edes nuorempana, kun treenasin puolivakavissani kilpatanssia. Olen luottanut omiin tuntemuksiini ja mutuun. Olen ajatellut, että ”mittariksi” riittää se, että hikoilen ja hengästyn. Palautuminen on ollut riittävää, jos jalka nousee kevyesti ja olo tuntuu virkeältä ja levänneeltä.

Olen fiilisliikkuja. Liikun, koska liikkuminen tuntuu hyvältä, tekee hyvää ja auttaa pysymään hyväkuntoisena ja terveenä. Harrastan monipuolisesti lajeja, joista aidosti nautin. Rakkain harrastukseni on tanssi, erityisesti paritanssi, mutta käyn myös soolotanssitunneilla.

Lisäksi harrastan pilatesta, pyöräilyä, luonnonvesissä uimista, kuntosaliharjoittelua, erilaisia ryhmäliikuntatunteja, murtomaahiihtoa, kävelylenkkeilyä. Se, mitkä lajit liikkumisessani milloinkin painottuvat, vaihtelee vuodenajan, aikataulujen ja sen mukaan, millaista liikuntaa kehoni tuntuu sillä hetkellä tarvitsevan.

Nyt kun olen käyttänyt urheilukelloa, tajuntani on suorastaan räjähtänyt. Liikkumisen maailmaan on avautunut aivan uusi ikkuna ja se on mielettömän innostavaa!

Syketiedot ovat superkiinnostavia

Kyllähän sen tuntee, kun syke nousee. Niin tuntee, mutta pelkkä tuntuma jää aika epämääräiseksi. Urheilukellon sykeseurannan avulla tiedän tasan tarkkaan, kuinka kovasti kehoni tekee töitä, ja voin säädellä treenin intensiteettitasoa. Enää minun ei tarvitse arvailla.

Syke, eli sydämenlyöntien määrä minuutissa, on erittäin yksilöllinen ja luotettava kuormitustason mittari. Rannelaite mittaa sykettä optisesti valtimoista ihon läpi. Se on selkeästi helpoin ja mukavin tapa mitata sykettä harjoittelun aikana. Seuraan sykettä muutenkin pitkin päivää ihan vain siksi, että se on kiinnostavaa.

Treenien sykedataa on supermielenkiintoista tutkia treenin jälkeen. Kello kertoo, millä sykealueilla olen treenannut ja kuinka suuren osan ajasta. Sykealueita on viisi: erittäin kevyt, kevyt, keskitaso, raskas ja erittäin raskas.

Esimerkiksi vauhdikkaalla zumba-tunnilla liikun usein suurimman osan tunnista raskaalla sykealueella eli 80-90 prosentissa maksimisykkeestäni. Tämä parantaa nopeuskestävyyttä sekä kehon kykyä käyttää hiilihydraatteja energiana. Teknisemmällä tanssitunnilla syke pysyttelee alempana.

Pyöräillessä ja uidessa on vaikeampaa nostaa sykettä kovin ylös, kävelystä puhumattakaan. Pyörän päällä ja vedessä syke onkin enimmäkseen kevyellä ja keskitasolla. Mutta ei kevytkään taso huono ole, se kehittää yleistä kestävyyttä ja parantaa kehon kykyä polttaa rasvaa. Keskitasolla liikkuminen puolestaan parantaa aerobista kuntoa.

Jokusen kerran olen onnistunut hätyyttelemään hetkeksi maksimisykettä useankin eri lajin treenissä. Jännää on se, että tämä on tapahtunut usein huomaamattani, mutta kello kertoo sen. Pyöräilyssä on ollut hauskaa mitata kellolla myös matkaa ja nopeutta. Niistä(kään) minulla ei ole ollut aikaisemmin muuta kuin mututietoa.

Kaloreita palaa, mutta paljonko?

Ketäpä ei kiinnostaisi, kuinka paljon kaloreita treenissä kuluu. Se on aina kiva tsekata treenin jälkeen, vaikken millään laihiksella olekaan.

Kello erittelee myös energianlähteet eli kuinka suuri osa kokonaiskulutuksesta on ollut rasvoja, hiilareita ja proteiineja. Keho käyttää treenin aikana pääasiallisesti hiilihydraatteja ja rasvaa. Mitä kovatehoisempi treeni, sitä enemmän käytetään hiilareita suhteessa rasvaan, ja päinvastoin.

Olen tehnyt mielenkiintoisen havainnon. Mitä hauskempaa minulla on, sitä enemmän kuluu kaloreita. Tämä pätee erityisesti tai nimenomaan paritanssiin. Saatan kuluttaa yhden hyvän lavatanssi-illan aikana jopa toistatuhatta kilokaloria.

Suuri energiankulutus kertoo suoraan siitä, että meno on ollut vauhdikasta, on soitettu paljon lattareita ja swingiä ja minua on haettu hyvin tanssimaan. Tanssien jälkeen voin hiippailla kotiin hyvillä mielin ja syödä reilun iltapalan, tai yöpalan.

Yhdellä nopeatempoisella, ja hauskalla, zumba-tunnillakin saattaa kulua parhaimmillaan viitisensataa kaloria.

Vierivä kivi ei sammaloidu – ylös ja liikkeelle

Jokainen tietää, että fyysinen aktiivisuus on tärkeää ja terveellistä ja että pitkäaikaista istumista tulisi välttää. Kun otin Igniten käyttöön, valitsin kellon kolmesta aktiivisuustasosta itselleni sen, joka kuvaa parhaiten omaa tyypillistä päivääni ja aktiivisuuttani.

Kello antaa joka päivä henkilökohtaisiin tietoihini ja aktiivisuusasetukseeni perustuvan aktiivisuustavoitteen ja näyttää, miten tavoitteen saavuttaminen edistyy. Sininen ympyrä kellotaulun ympärillä täyttyy asteittain. Kun ympyrä on täynnä, olen saavuttanut tavoitteen ja kello onnittelee. Lisäksi laite näyttää aktiivisen ajan, kuluttamani kalorit ja ottamani askeleet.

Kesällä tavoite täyttyi helposti, kun liikuin ja touhusin kaiket päivät ja olin enemmän ulkona. Loman loputtua ja töiden alettua se on ollut huomattavasti vaikeampaa. Niinä päivinä, kun treenaan jotakin vauhdikasta lajia, tavoite täyttyy helposti. Mutta muuten joudun pinnistelemään päästäkseni tavoitteeseen.

Jos jumitan liian kauan työpöydän ääressä, Ignite havahduttaa minut notkumasta paikallani ja patistaa aktivoitumaan. Tässä ei auta edes se, että teen töitä seisten. Muistutus on erittäin hyvä juttu, koska muuten saatan uppoutua töihin tuntikausiksi paikoilleni.

Kroppa rauhoittuu yöllä, tai sitten ei

Unen aikainen palautuminen on Akilleen kantapääni. Tiedostan hyvin, että yöuneni jäävät monesti turhan lyhyiksi. Kellon Nightly Recharge -tila, käytännössä palautuminen, näyttää yön jäljiltä tulosta ”heikko” etenkin silloin, kun olen liikkunut intensiivisesti myöhään illalla, jännitän tai hermoilen jotakin asiaa, stressi painaa tai olen muuten vain lipsunut valvomaan liian myöhään.

Nightly Recharge kertoo siis, kuinka hyvin olen palautunut päivän haasteista. Ignite mittaa yön aikana automaattisesti unen tilan ja ANS-tilan. Edellinen kertoo, kuinka hyvin olen nukkunut ja jälkimmäinen kuinka hyvin autonominen hermostoni rauhoittui unen ensimmäisten tuntien aikana.

Kesällä nukuin viikon huonosti helteen takia, kun viilentävä ilmalämpöpumppumme oli epäkunnossa ja pyöriskelin öisin hikisenä sängyssä. Sen vastapainoksi rentouduin esimerkiksi asuntovaunulomalla, ulkomaan reissulla ja mökillä niin hyvin, että Nightly Recharge oli joka yö erinomainen.

Pystyn kyllä normiarjessakin palautumaan yöllä hyvin, kunhan muistan panostaa nukkumiseen. Toisaalta sekin on ihan ymmärrettävää, että arjen pyörityksessä on välillä liian vähän aikaa palautumiseen.

Urheilukello on siitä kiva kaveri, että se antaa henkilökohtaista palautetta. Uskon, että se auttaa minua myös nukkumaan paremmin.

Kelloon yhdistämäni Polar Flow -sovellus tarjoilee henkilökohtaisia päivittäisiä liikunta- ja univinkkejä sekä vinkkejä energiatasojen säätelyyn erityisen rankkoina päivinä. Sinne ovat tallentuneet kaikki treenini ja sieltä on näppärää seurata paitsi treenejä myös kuntoa, aktiivisuutta, palautumista ja unta. Se on mainio treenipäiväkirja.

Ranneke vaihtuu lennossa

En ole käyttänyt tavallista rannekelloa yli 15 vuoteen ja vähän mietin etukäteen, miten totun siihen, että ranteessani on ”jotain”. Hyvin totuin. Ignite on ranteessani lähes koko ajan, mutta tuskin huomaankaan sitä. Huomaamattomuudella tarkoitan tässä nimenomaan sitä, kuinka kevyeltä ja mukavalta kello tuntuu.

Käytän kellossani vuorotellen kahta ranneketta, silikoni- ja nylon-ranneketta. Ranneke on helppo vaihtaa pienen, jousitapilla varustetun pikalukitusnapin avulla. Molemmat rannekkeet tuntuvat miellyttäviltä. Nylon-ranneke on pehmeämpi ja hengittää mielestäni paremmin, silikoninen taas kestää vettä.

Käyttääpä kumpaa ranneketta tahansa, ihon on myös hyvä antaa levätä ja hengittää välillä.

Avovesiuimarin huoleton kesäkello

Kesällä käytin enimmäkseen silikoniranneketta, koska olen innokas uimari. Silikonirannekkeen kanssa voin pulahtaa järveen tai mereen milloin vain. Ignite 2 kestää vettä, kuten muutkin Polarin kellot, ja soveltuu siten uimiseen – myös merivedessä.

Ensimmäinen uintikerta jännitti ja mietin, mitä jos kello kuitenkin menee hajalle vedessä. Mutta hyvin se kesti ja pelitti. Sen jälkeen en ole arastellut kellon kastelemista.

Uin avovedessä yleensä sitä vauhtia ja sen aikaa kuin huvittaa ja hyvältä tuntuu. Vaikka en päätä uintiaikaa tietoisesti, se näyttää asettuvan kellon mukaan yleensä 20–30 minuuttiin. Kello kertoo paljon muutakin mielenkiintoista treenin yhteenvedossa: matkan, vauhdin, vapaauinnin vetotiheyden ja reitin. Lisäksi näkyvät tietysti syke- ja kalorinkulutustiedot.

Uinti on siitä jännä laji, että siinä tehdään lihastyötä lepoasennossa ja silti se kehittää kestävyyttä ja vahvistaa sydäntä. Maksimisyke jää vedessä yleensä matalammaksi kuin maalla. Ajoittain sykkeeni tosin saattaa käväistä korkeallakin.

Miksi valitsin Polar Ignite 2 -fitnesskellon?

Siksi, että halusin tyylikkään, helppokäyttöisen ja älykkään laitteen. En halunnut liian hienoa ja monimutkaista vempainta, sillä liiallisen tekniikan kanssa säätäessä menee helposti hermot. Ignite on osoittautunut nappivalinnaksi ja tarpeisiini nähden sopivan monipuoliseksi.

Jos Polar Ignite 2 kiinnostaa, voit hankkia sen täältä.

Ja onhan Polarilla toki muitakin monipuolisia urheilukelloja – käyhän tutustumassa valikoimaan.

Mikä olisikaan parempi tapa polkaista aktiivinen syksy käyntiin kuin tehdä se pätevän ja aina mukana kulkevan treenikaverin kanssa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *